Pracht, Praal en gezelligheid in Krakau & Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van Charlie Tévir - WaarBenJij.nu Pracht, Praal en gezelligheid in Krakau & Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van Charlie Tévir - WaarBenJij.nu

Pracht, Praal en gezelligheid in Krakau & Warschau

Blijf op de hoogte en volg Charlie

03 Juni 2015 | Polen, Warschau

Na twee nachten kamperen tussen de velden in Duitsland en Polen, tussen het rijden door, kwamen we toe in Krakau. De volgende namiddag zijn we nog op zoek gegaan naar de tent die in België niet werd geleverd waarna we naar het concentratiekamp Auswitsch I zijn gereden om op de parking naast het kamp te overnachten. De volgende ochtend vroeg opgestaan om het kamp te bezoeken voordat de grote massa bezoekers toekwam en nadien naar Warschau gereden.

- Pracht, praal en gezelligheid in Krakau en Warschau -

Deze twee Poolse steden, en dan vooral de oude gedeeltes, krijgen een plekje in mijn ‘steden die wel de moeite waard zijn” lijstje.

We zullen beginnen met Krakau, een mooi gezellig stadje, waar we Charlie niet ver van het grote plein in het centrum geparkeerd hebben. Redelijk snel zijn we een cafeeke binnen gestoken, wegens aanhoudende regen, maar ook met wat water voor de ogen hebben we na ons verdiend pintje allerlei moois kunnen ontwaren; universiteitsgebouwen, afgekapte reuzenhoofden, paard en karren, een winkelgalerijtje, bloemenkraampjes, schilders die hun werk tentoonstelden en veel restaurantjes met typische en atypische Poolse kost. In de namiddag hebben we een (atypisch Pools) pizzatje gedeeld als lunch. ’S Avonds hebben we genoten van (typisch Poolse) varkensknokel (Germen) en ribben (Annelies), vergezeld door lekkere koolsalade, mierikswortelpapje, en gebakken patatjes. Na enkele dagen kamperen in de Duitse en Poolse velden konden we deze luxe van gaan eten in warm gezellig restaurantje des te meer appreciëren. Na bewogen nachtje in ons busje (zie Facebook Germen) en ontbijt uit het vuisje hebben we een koffiebarreke uitgezocht voor nog wat opzoekwerk op het internet (autowinkels voor nieuwe ruitenwissers en elektriciteitswinkel voor niet te vinden tshoupke (wil Germen niet storen voor het echte woord) voor een zekering van 70A).

En dan Warschau; een stad die oud en nieuw, dat zie je bij het binnenrijden al, supermooi combineert. In de verte kan je glimmende, rijzige, moderne gebouwen naast oude middeleeuwse muren en kerken onderscheiden. Ook hier genieten we ’s avonds, en dit keer zonder regen, van de gezellige sferen van de oude binnenstad. Kenmerkend hier zijn de vele straatartiesten en verkopers die het plein en het hoofd der gezellige straten verblijden met hun kunsten. Zo zagen we menig muzikanten, vuurjongleurs, lichtgevende helikopterkes-verkoper... En onze zin om zelf muziek te maken, en onze saxofoon nog eens vast te pakken wordt groter. We kijken terug uit naar rustig kampeermomentje in de natuur, waar we onze wilde klanken hun gangen kunnen laten gaan . Omdat we voor de zekerheid (blijvend lekkend koelvloeistofvat en lekkend remolie-reservoir) onze Charlie toch maar eens door volkswagenexperten willen laten nakijken, maken we een afspraak in de garage voor de volgende dag en kunnen we ook overdag nog eens genieten van een mooie stadswandeling en gezellig terrasje. ’s Morgens, het begint een gewoonte te worden, maken we tijd voor een koffieke. Voornamelijk om te kunnen genieten van een goed ochtendtoilet, aangezien ‘in de bosjes gaan’ in een stad niet altijd zo evident is.

De volgende dag, na twee uur in de garage wachten, komen de volkswagenexperten ons vertellen dat iets aan de dop van het koelvloeistofvat kapot was en ze dit hadden hersteld. Over de remvloeistof en de olievlekken zeggen ze niets, dus wij met een wat skeptisch en wantrouwend gevoel (hebben ze er echt wel iets aan gedaan?) rijden verder richting het noorden van Polen, waar vele meertjes en rustige natuur ons opwachten.

• 01 Augustus 2015 - 22:08

Joannes Spriet:

Hoop charlie wordt niet de nachtmerrie van jullie reis !