Het vredige land van de ooievaars en meren - Reisverslag uit Deguciai, Litouwen van Charlie Tévir - WaarBenJij.nu Het vredige land van de ooievaars en meren - Reisverslag uit Deguciai, Litouwen van Charlie Tévir - WaarBenJij.nu

Het vredige land van de ooievaars en meren

Blijf op de hoogte en volg Charlie

03 Juni 2015 | Litouwen, Deguciai

De twee nachten in Warschau hebben we eigenlijk wel goed geslapen. Het lawaai van de stad is iets dat rustig op gang komt en vrij constant is terwijl de vogels in de natuur vrij plotse, schelle geluiden zijn die je gemakkelijker wakker maken.

Een goed uur ten noorden van Warschau was het gedaan met de meervaks snelwegen en begonnen de lange éénvaks banen door de bossen, velden en langs meren. Heerlijk rustig rijden, zonneke, goei muziekske op, aaah. En natuurlijk kwamen we op het idee om er (zoals onze reis naar Frankrijk en Italie vorig jaar) een meren-expeditie van te maken. Het eerste meer was in het noorden van Polen aan het stadje/dorpje Rajgrd. Hier hebben we onze watertanks nog eens gevuld, ons gewassen in het ijskoude meer, wat met de vissers gepraat, genoten van de zon, heerlijk gekookt (o.a. Nam Tok Nua), gegeten en gedronken, Annelies tekenen en ik gitaar spelen en na lange tijd nog eens saxofoon gespeeld,...

Het volgende meer was ten zuiden van Lithouwen net voor Trakai waar we een kampvuurke hebben gemaakt, iets hebben gegeten, onze messen hebben geslepen en met onze geïmproviseerde vislijn geen vis hebben gevangen. De volgende ochtend zijn we in aller stilte vertrokken uit respect (hoewel onze vislijn mysterieuze wijze was verdwenen) voor de twee vissers die in de vroege uurtjes waren toegekomen aan het meer. Op de weg van het noorden van Polen door Lithouwen zie je veel ooievaars en ooievaarsnesten, bossen, meren, vissers en plakaatjes die aanduiden waar de dichtstbijzijnde kerk is. Wel raar is dat de ooievaarsnesten telkens op betonnen palen met bovenaan een metalen korf zijn gemaakt. En er heerst hier een vredig gevoel.

En dan het derde en waarschijnlijk het laatste in Lithouwen is een groot meer voorbij Utena in een regio waar het krioelt van de meren. Hier zitten we twee dagen rustig te genieten van de zon, lekker koken, ons wassen en zwemmen in het meer (hier komt amper iemand dus een discreet naaktzwemmeke kan ook wel),... De eerste avond waren we tijdens het eten nog gefacineerd door dansende insecten die we zagen in de zonsondergang (die fladderen wat naar boven en laten zich dan even zakken met een soort parachutje), maar kort nadien tijdens de afwas werden we verrast door een aanval van 1.000.000 agressieve muggen. Dus hebben we nog vlug ons muskietennet geïnstalleerd voor het slapen gaan.

De volgende dag heb ik (Germen) het muskietennet dan wat deftiger en permanenter geïnstalleerd en nog wat aan de auto geprutst. Ja het is vaak prutsen als je dingen doet die je eigenlijk niet kent of nog nooit gedaan hebt. Zo heb ik onlangs per ongeluk 6 bar (normaal is’t 3 bar) lucht in een autoband geperst met zo’ne compressor aan een tankstation... ik had da nog nooit gedaan... En deze middag ging ik eens naar de autogordel van de passagierstoel kijken want die gleed ni zo goed, knal, de vering eruit geschoten, bijna mijn oog eruit (we zijn wel voorzichtig hoor). Na lang wroeten heb ik hem wel weer in orde gekregen en nu werkt die beter dan ooit. ‘k heb wel gezweet want vlak achter het gordelgat in de auto was er een vrij grote wesp een nest beginnen maken. En ik en wespen... Gelukkig durf ik wel spinnen vastpakken en buiten zetten, volgens sommigen de voorwaarde om rond te gaan reizen ;-).

• 03 Juni 2015 - 17:54

Niels:

Haha, revenge of the miggets! :p Nice, wel, keep us posted van jullie dolle avonturen! :)

• 03 Juni 2015 - 19:09

An:

:-)

• 03 Juni 2015 - 19:29

Wim:

Toffe verhalen en mooie foto's al! Zo ben je toch nog precies dichtbij ;-)
    Geniet nog van de ervaringen, de natuur en vooral van elkaar!!! Grtjs.

• 03 Juni 2015 - 21:55

Barre P:

mooie tekening Annelies :p

• 04 Juni 2015 - 11:11

Paul Michel:

Dag Germen en Annelies, ik ga jullie reisverslag vanavond lezen.
    Wij wensen jullie alvast veel geluk en moed tijdens dit avontuur.

Kunnen jullie ons op de mailiglijst zetten aub?
    paulmichel@skynet.be
    lieve.bluys@rodekruis.be

Groetjes,
    Lieve & Paul

• 07 Juni 2015 - 23:36

Ann, De Ann Van Koen :):

Hey Germen en Annelies,
    al s(m)urfend heb ik jullie gevonden, en al gelijk kan ik meegenieten van de sappige verhalen en ongecensureerde foto's - ik ben nog efkes van m'n melk, maar gelukkig heb ik m'n bril ni op ;)

geniet van elkander, de reis en eet lekker veel yoghurt met verse look, 't schijnt dat muggen dat niet moeten

Ann, Benjamin en Frederik

• 10 Juni 2015 - 23:10

Nonkel Jan:

Mooie foto's, toffe verhalen. Geniet nog van de natuur, de mensen, de rust...
    Nen dikke kus aan beiden!!
    En hou de druk maar liever rond de 3 bar :-)

• 12 Juni 2015 - 18:30

Hilde Vermeiren Bart Landeloos:

Hoi Germen en Annelies, wij genieten hier mee van jullie prachtige foto's en plezante verslagen! Laat er nog veel volgen en geniet voor de 100%!!!

• 02 Augustus 2015 - 08:18

Joannes Spriet:

Gelezen, druk op 2,5 bar is volgens mij best, 6 is levensgevaarlijk, als je band dan in de zon staat explodeert hij

Amaai, wat een avontuur toch, had dat allemaal in jou niet gezien Germen toen ik bij de BNP kwam !!!

Goede voortzetting gewenst

Joannes